شیرین تر از عسل

به مدد الهی نهایت سعی ما در این وبلاگ این است که کام دل و جان شما را با مطالبی شیربن تر از عسل شیرین کنیم.

شیرین تر از عسل

به مدد الهی نهایت سعی ما در این وبلاگ این است که کام دل و جان شما را با مطالبی شیربن تر از عسل شیرین کنیم.

طبقه بندی موضوعی

عظمت ماه مبارک رمضان

چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳ ب.ظ

🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:

💠 عظمت ماه مبارک رمضان
 
🔸ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، عظمت این ماه به نزول قرآن کریم است نه به روزه گرفتن! قرآن کریم احکام و حِکمی دارد که یکی از آن احکام روزه گرفتن است. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است و انسان در این ماه مهمان خداست که خدا در این ماه غذایی به نام قرآن برای ما فرستاده است. از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ‏ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ‏»؛[1] قرآن غذای آماده الهی است، قرآن سفره ای نیست که هر کسی غذای خود را در سفره قرآن بخورد، هیچ کسی حق ندارد خواسته های خود را بر قرآن تحمیل کند و برداشت های خود را به حساب قرآن بیاورد. قرآن سفره نیست، غذایی است آماده! «مَأْدُبَة» یعنی غذای آماده، هر کسی گرسنه معارف باشد از آن غذا استفاده می کند؛ این مطلب را هم علمای سنت[2] از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) نقل کرده اند، هم علمای شیعه و هم دیگر علما که قرآن غذای آماده الهی است. خدا در این ماه ما را به قرآن فهمیدن فرا خواند، با ما در این ماه سخن می گوید. 
🔸 آن بزرگانی که اهل معنایند می گویند گرچه روزه گرفتن دشوار است، ولی شنیدن این ندای خدا که می گوید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ﴾،[3] این ندا و لذت این صدا آن خستگی روزه گرفتن را از انسان می گیرد، انسان در روزه گرفتن احساس خستگی نمی کند.

[1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص60.
[2]. تفسیر القرطبی، ج1، ص5.
[3]. سوره بقره، آیه183.


📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان  ـ جلسه1
 تاریخ: 1393

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۰۱
محمد گروسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی