شیرین تر از عسل

به مدد الهی نهایت سعی ما در این وبلاگ این است که کام دل و جان شما را با مطالبی شیربن تر از عسل شیرین کنیم.

شیرین تر از عسل

به مدد الهی نهایت سعی ما در این وبلاگ این است که کام دل و جان شما را با مطالبی شیربن تر از عسل شیرین کنیم.

طبقه بندی موضوعی

علم غیب اهل البیت

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۱۱ ب.ظ

علم غیب اهل البیت ع

علم غیب اهل البیت ع سند فقهی نیست و فقه که افعال و تکلیف مکلفین را بیان میکند،مستند به ظواهر آیات و روایات وعقل میباشد نه به علم غیب و لذا اگر امامی به موضوعی علم غیب داشت ،این علم غیب او را مکلف نمیکند که به متعلق علم غیبش عمل کند و چه بسا که نباید هم بکند چرا که او مامور به ظاهر است و باید با مردم مثل آنها و به طور عادی رفتار نماید وگرنه آبرویی برای کسی نمی ماند، چرا که آنها اعمال و نیات مارا می دانند و اگر قرار باشد بگویند که دیگر اختیاری برای بشر نمیماند،لذاست که امامان ما با وجود علم به شهادت،به مصاف آن رفته اند،چرا که آنها مامور به ظاهرهستند،یعنی مامورند و وظیفه دارند وبر آنها واجب است که طبق واجب عمل کنند و طبق علم غیب عمل ننمایند مگر الهام و اذن و دستور الهی در میان باشد،مثل پیامبر ص که فرمودند من در محکمه با اینکه میدانم حق با چه کسی است و باطل کیست،لکن انما، (یعنی فقط و فقط) اقضی بینکم بالبینات و الایمان،ولذا اگر طبق بینه و قسم به نفع کسی شهادت کردم،یعنی بر طبق مستندات ارائه شده از شما،و حق به ناحق رسید،او در ظاهر گرچه برنده شده است ولی نمیتواند حق دیگری را ببرد و بگوید که من از دست خود پیامبرص گرفته ام، چرا که این آتشی است که او دارد میبرد.ویا مثل انجایی که یکی از صحابه و افسران ایشان شهید شدند که مردم سوال کردند که یا رسول الله آیا ما به شما تسلیت بگوییم یا تبریک؟تبریک برای شهادت و تسلیت برای از دست دادان چنین یاورانی؟ که پیامبر ص فرمودند:به من تسلیت بگویید چرا که او بدهی داشت و ذمه اش مشغول بود، و من می دانستم لکن من که نمیتوانم بگویم و ابروی دیگران را ببرم و...ویا مثل نامه حضرت علی ع به ابن منذر،که حضرت نوشتند من خیال می کردم که شما مثل پدرتان که آدم خوبی بود خوب هستید و لذا شما را به کارگزاری منصوب کردم لکن شما چنان نبوده اید که این را حضرت از قبل هم میداند ولی او باید بر طبق ظاهر و ادله ظاهری که مردم هم میتوانند آن را اقامه کنند و یا بپذیرند،رفتار نموده و حکم کنندویا مثل علم امام حسین و سایر ائمه به شهادت خودشان،که وقتی حل شد که علم غیب سند فقهی نیست،همه این سوالات حل میشوند.

برگرفته از مباحث حضرت علامه جوادی آملی(حفظه الله)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی